Inleiding

Praktijkonderwijs is regulier voortgezet onderwijs (VO), bestemd voor leerlingen van 12 – 18 jaar die moeite hebben met theoretisch leren. Praktijkonderwijs biedt leerlingen, in een periode van 5 jaar, zicht op een praktisch beroep. Daarnaast bereidt praktijkonderwijs leerlingen voor op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.

Op de Poort doen we dit door een uitgekiend evenwicht tussen onze theorievakken, praktijkvakken en stage. In deze vakken ligt de focus op het wonen, werken, vrijetijdsbesteding en mogelijk doorleren (mbo) van de leerling. Hierbij gaan we uit van datgene wat de leerling al kan. Op basis van de aanwezige talenten bepalen we samen met de leerling een onderwijstraject. De leerling is zelf, zoveel als mogelijk, eigenaar van dit traject. Uiteindelijk is het doel dat onze leerlingen de Poort met trots verlaten. Trots op wie ze zijn en trots op wat ze hebben geleerd.

Ons onderwijstraject is verdeeld in drie fasen:

  • Onderbouw: In de eerste twee jaar worden die kennis en vaardigheden aangeleerd die de basis vormen voor het lesprogramma in de laatste drie jaren. Er wordt evenveel tijd besteed aan praktijkvakken en theorievakken. Daarnaast blijft het mogelijk om in deze fase over te stappen naar het vmbo.
  • Middenbouw: In het derde jaar worden de leerlingen via de Arbeidstraining en de vakken Horeca of Mobiliteit (interne stagebedrijven), voorbereid op een stage in de bovenbouw. Daarnaast is er aandacht voor andere praktische vakken en blijft er aandacht voor de achterliggende theorie.
  • Bovenbouw: In het vierde en vijfde jaar kan de leerling kiezen uit twee leerprogramma’s.

De eerste twee leerroutes zijn gericht op doorleren. Er wordt drie dagen stage gelopen en de overige dagen worden besteed aan theorie. De leerling kan zijn entree-opleiding van het mbo op de Poort halen en stroomt dan uit naar mbo-niveau 2. Voor leerlingen die op de Poort nog geen entreeopleiding hebben gehaald is er een tweede leerroute. Zij kunnen na de Poort alsnog hun entreediploma halen op het mbo en daarna ook doorleren.

De derde leerroute is gericht op deelname aan het arbeidsproces (uitstroom naar arbeid). Er wordt dan minimaal 3 dagen stage gelopen en er is minder aandacht voor theorie.

Presentis

Presentis is ons onderwijsmanagementsysteem, waarin administratieve en onderwijsinhoudelijke zaken digitaal worden bijgehouden. In dit systeem staan leerlingen centraal en worden zij actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling. De Poort maakt gebruik van Presentis om er voor te zorgen dat leerling, ouders en docenten op de hoogte zijn van alle facetten van het ontwikkelproces van een leerling.

Daarnaast kunnen leerlingen in Presentis zelf een digitale portfolio opbouwen en inzien. In dit portfolio verzamelen de leerlingen eindresultaten van opdrachten waar zij trots op zijn. Dit portfolio kan nog 2 jaar na het verlaten van de Poort gebruikt worden als een proeve van bekwaamheid naar toekomstige werkgevers.

Vakken

De Poort praktijkonderwijs biedt een evenwichtig lesprogramma, met ruimte voor theorievakken, praktijkvakken en stage. Hieronder worden de verschillende vakken kort toegelicht (theorievakken in blauw, praktijkvakken in geel en stage in groen).

Theorie

 

Tijdens alle leerjaren op de Poort krijgt de leerling theorievakken. Dit zijn de vakken Nederlands, Rekenen, Engels, Wereldoriëntatie, Burgerschap, Sociale Vorming, Godsdienst, Theorie Beroepsoriëntatie, Stagelessen, EHBO en Seksuele & Relationele Vorming.

Deze theoretische kennis is noodzakelijk wanneer een leerling wil uitstromen naar een MBO opleiding. Wanneer een leerling na onze school direct gaat werken is het belangrijk om de theorievakken op een niveau te brengen dat voor de leerling haalbaar is.

CKV

 

In de eerste twee jaar krijgen leerlingen het vak CKV (beeldende vorming en theater). De lessen CKV worden gegeven door vakdocenten in een eigen lokaal. In dit leergebied leren leerlingen om zich op creatieve wijze uit te drukken, te presenteren en om te gaan met gevoelens en emoties. Leerlingen onderzoeken wie ze zijn, waar hun kwaliteiten liggen en wat ze belangrijk vinden.

Wij werken samen met verschillende culturele instellingen, zoals het Huis van Gedichten, Styles Company, Cultuurschakel, Kikid, Kunstmuseum en Museon-Omniversum. Soms doen we samen een project in school, maar we gaan ook graag naar deze instellingen toe om kunst en cultuur te beleven.

Horeca & Voeding

 

In het tweede en derde jaar maken onze leerlingen kennis met werken in de horeca. Hier leren ze voedsel voor mensen bereiden in een commerciële omgeving. Werken in de horeca moet immers voldoen aan meer eisen dan wanneer je gewoon voor jezelf kookt. Leerlingen leren in deze lessen verschillende technische vaardigheden die belangrijk zijn bij het koken. Verder leren ze ook om goed met elkaar samen te werken.

In het vierde jaar kunnen leerlingen die daar talent voor hebben, doorleren voor een branche certificaat. Dit is het SVH diploma (SVH staat voor Stichting Vakbekwaamheid Horeca) van de branchevereniging van de horeca. De kennis en vaardigheden die je hier opdoet kunnen een opstap zijn naar een baan in de horeca.

Huishoudelijke Vaardigheden

 

In het eerste en tweede jaar krijgen leerlingen het vak huishoudelijke vaardigheden. Hier word je niet opgeleid tot kok, maar krijg je les in consumptieve techniek (alles wat met eten en drinken te maken heeft). In verschillende themablokken leren onze leerlingen hier dat wat nodig is om lekker en gezond voor jezelf te koken.

Lichamelijke Opvoeding

 

In alle vijf leerjaren op de Poort krijgen leerlingen het vak lichamelijke opvoeding. Dit gebeurt op vaste momenten gedurende de lesweken. Daarnaast zijn er ook maandelijkse activiteiten (bijvoorbeeld les in zelfverdediging) of speciale activiteiten (bijvoorbeeld een voetbaltoernooi).

Lichamelijke opvoeding is een belangrijk element in het lesprogramma van de Poort. Leerlingen leren gezond en verantwoord bewegen, doorzettingsvermogen ontwikkelen en op een fysieke manier sociaal met elkaar omgaan.

Mediawijsheid & Communicatie

 

In het tweede jaar krijgen leerlingen les in Mediawijsheid en Communicatie. De lessen Mediawijsheid gaan over het veilig omgaan met sociale media en er worden diverse andere digitale vaardigheden onderwezen. In de lessen communicatie leren leerlingen omgaan met programma’s als Microsoft Word en Microsoft Powerpoint.
Dit vak zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig en vaardig in een digitale omgeving kunnen begeven.

Mobiliteit

 

In het derde jaar starten we bij de Poort naast Techniek met lessen Mobiliteit.
Dit zijn lessen waarin je kennis maakt met fietstechniek en autotechniek. Afhankelijk van de keuze of leerlingen uitstromen naar een baan of dat ze gaan doorleren, hebben ze in het vierde en vijfde jaar verschillende mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Leerlingen kunnen op onze school de volgende erkende branchecertificaten halen:

Entree assistent rijwielhersteller (mbo niveau 1)
Basisvaardigheden fietstechniek (SVA branchecertificaat)
Basisvaardigheden autotechniek (SVA branchecertificaat)
MAG-lassen niveau 1 (NIL diploma)
VCA light (veiligheidscertificaat)
VCA basis (veiligheidscertificaat)

Sciencelab

 

In het tweede jaar ontwerpen en maken onze leerlingen in het Sciencelab producten met moderne technieken als 3D printers, lasersnijders en vacuümvormers. Gemaakte producten kunnen vervolgens via de webshop van de Poort worden verkocht. Leerlingen krijgen op deze wijze inzicht in wat het ontwerpen, maken en verkopen van een product allemaal inhoudt.

Techniek

 

In de eerste twee jaar Techniek verkennen de leerlingen de verschillende gereedschappen en materialen door het maken van werkstukken. Daarnaast oefenen leerlingen met technisch tekenen en technische tekeningen lezen.
Vanaf het derde leerjaar kan er worden gekozen voor het vak Techniek. Technische vaardigheden worden verder verdiept door het maken van meer complexe werkstukken en het lopen van stage. Vanaf het vierde jaar kunnen onze leerlingen de volgende erkende branchecertificaten halen:

Entree assistent rijwielhersteller (mbo niveau 1)
Basisvaardigheden fietstechniek (SVA branchecertificaat)
Basisvaardigheden autotechniek (SVA branchecertificaat)
MAG-lassen niveau 1 (NIL diploma)
VCA light (veiligheidscertificaat)
VCA basis (veiligheidscertificaat)

Verkoop & Retail

 

In het derde jaar krijgen leerlingen het vak verkoop en retail. Hier maken leerlingen kennis met de verschillende werkprocessen in dit werkveld. Onze leerlingen leren hoe zij klanten kunnen ontvangen, klanten kunnen helpen, service kunnen bieden en productinformatie kunnen geven.

Het vak Verkoop en Retail is gekoppeld aan stage opdrachten, zodat leerlingen theorie en praktijk met elkaar kunnen verbinden.

Dienstverlening & Zorg

 

In het derde jaar krijgen onze leerlingen het vak Dienstverlening en Zorg. Hier leren de leerlingen hoe zij (werk)ruimtes schoon en/of gebruiksklaar maken. Daarnaast kunnen leerlingen zich oriënteren op de verschillende werkzaamheden die horen bij het profiel van assistent zorgverlening.

Het vak Dienstverlening en Zorg is gekoppeld aan stage opdrachten, zodat leerlingen theorie en praktijk met elkaar kunnen verbinden.

Arbeidstraining

 

Het derde jaar op de Poort staat in het teken van de interne stage. Arbeidstraining zorgt ervoor dat alle leerlingen worden getraind in werknemersvaardigheden als punctualiteit, omgaan met kritiek en werken onder tijdsdruk. Arbeidstraining vormt samen met het keuzevak Mobiliteit of het keuzevak Horeca de interne stage. Wanneer leerlingen de interne stage met een goed resultaat hebben afgerond, kunnen ze in het vierde en vijfde jaar buiten school stage lopen.

Stage

 

In het vierde en vijfde jaar lopen alle leerlingen van de Poort stage bij verschillende stagebedrijven. Stage lopen houdt in dat je voor een bepaalde periode aan de slag gaat bij een bedrijf en daar werkervaring opdoet. Onze school heeft een eigen stagebureau, waar leerlingen terecht kunnen voor het vinden van een stage. Tijdens de stage werken leerlingen aan hun arbeidsvaardigheden en competenties. Dit zorgt voor goede voorbereiding op het toekomstige arbeidsproces en leidt uiteindelijk toe naar werk.

Top Academie

 

In het vierde en vijfde jaar biedt de Poort de mogelijkheid om een vak te leren op de werkvloer van bedrijven. Deze zogenaamde TOP Academies (TOP staat voor Talent Ontwikkeling in de Praktijk) zijn een samenwerking tussen de gemeente Den Haag, bedrijven en de scholen voor praktijkonderwijs in Den Haag.

Een TOP Academie is te vergelijken met een reguliere stage, waarbij op de werkvloer meer ruimte is voor theoretische onderbouwing. De stages zijn ook altijd in de vorm van een leermeester-gezel constructie, waardoor er veel ruimte is voor individuele aandacht. Hiernaast kunnen leerlingen op de TOP Academies ook erkende branche certificaten halen. Deze opzet resulteert uiteindelijk in ervaren vakmensen die makkelijker een baan vinden en soms zelfs kunnen blijven werken bij het TOP Academie bedrijf.

Diplomering

Alle leerlingen van de Poort werken vanaf het eerste jaar aan het behalen van het praktijkonderwijsdiploma. Elk jaar verzamelen leerlingen hun eindresultaten in het digitale portfolio van Presentis. Voor theorielessen zijn dit bijvoorbeeld een presentatie of een boekverslag en voor de praktijkvakken foto’s van een afgerond werkstuk of een heerlijk gerecht. Naast een aantal verplichte resultaten zijn onze leerlingen vrij om het portfolio aan te vullen met andere resultaten waar ze trots op zijn.

Na 5 jaar praktijkonderwijs verlaten onze leerlingen de Poort na een eindexamengesprek. Ze zijn dan in het bezit van een praktijkonderwijsdiploma, een omvangrijk digitaal portfolio, aangevuld met de behaalde branchecertificaten en misschien zelfs het Entree Diploma (mbo niveau 1).

Uitstroom

Wanneer een leerling start bij de Poort, wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Wij maken daarmee inzichtelijk wat een leerling van ons nodig heeft en hoe deze zich ontwikkeld. Hierdoor kunnen wij het onderwijsaanbod continu afstemmen op datgene wat de leerling nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen Dit heeft voor de periode 2021-2022 geleid tot de volgende uitstroom, zie figuur.

Zorg voor oud-leerlingen
Wanneer onze leerlingen de Poort hebben verlaten laten we ze niet aan hun lot over. Oud-leerlingen van de Poort kunnen voor een periode van twee jaar nog steeds bij ons terecht voor hulp en ondersteuning. Mochten leerlingen na deze periode nog hulp nodig hebben, dan kan deze periode van twee jaar in overleg worden verlengd. Oud-leerlingen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, kunnen via de administratie een afspraak maken met onze Nazorg Coördinator, meneer M. Grund.