Inleiding
Praktijkonderwijs is regulier voortgezet onderwijs (VO), bestemd voor leerlingen van 12 – 18 jaar die moeite hebben met theoretisch leren. Praktijkonderwijs biedt leerlingen, in een periode van 5 jaar, zicht op een praktisch beroep. Daarnaast bereidt praktijkonderwijs leerlingen voor op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij.
Op de Poort doen we dit door een uitgekiend evenwicht tussen onze theorievakken, praktijkvakken en stage. In deze vakken ligt de focus op het wonen, werken, vrijetijdsbesteding en mogelijk doorleren (mbo) van de leerling. Hierbij gaan we uit van datgene wat de leerling al kan. Op basis van de aanwezige talenten bepalen we samen met de leerling een onderwijstraject. De leerling is zelf, zoveel als mogelijk, eigenaar van dit traject. Uiteindelijk is het doel dat onze leerlingen de Poort met trots verlaten. Trots op wie ze zijn en trots op wat ze hebben geleerd.
Ons onderwijstraject is verdeeld in drie fasen:
- Onderbouw: In de eerste twee jaar worden die kennis en vaardigheden aangeleerd die de basis vormen voor het lesprogramma in de laatste drie jaren. Er wordt evenveel tijd besteed aan praktijkvakken en theorievakken. Daarnaast blijft het mogelijk om in deze fase over te stappen naar het vmbo.
- Middenbouw: In het derde jaar worden de leerlingen via de Arbeidstraining en de vakken Horeca of Mobiliteit (interne stagebedrijven), voorbereid op een stage in de bovenbouw. Daarnaast is er aandacht voor andere praktische vakken en blijft er aandacht voor de achterliggende theorie.
- Bovenbouw: In het vierde en vijfde jaar kan de leerling kiezen uit twee leerprogramma’s.
De eerste twee leerroutes zijn gericht op doorleren. Er wordt drie dagen stage gelopen en de overige dagen worden besteed aan theorie. De leerling kan zijn entree-opleiding van het mbo op de Poort halen en stroomt dan uit naar mbo-niveau 2. Voor leerlingen die op de Poort nog geen entreeopleiding hebben gehaald is er een tweede leerroute. Zij kunnen na de Poort alsnog hun entreediploma halen op het mbo en daarna ook doorleren.
De derde leerroute is gericht op deelname aan het arbeidsproces (uitstroom naar arbeid). Er wordt dan minimaal 3 dagen stage gelopen en er is minder aandacht voor theorie.